piata materialelor de constructii 2023

Ce se așteaptă pe piața materialelor de construcții în 2023?

 

În economiile avansate o explozie în domeniul construcțiilor rezidențiale a dus la creșterea valorii reale a lucrărilor de construcții efectuate la nivel mondial cu 2,3% în 2021. Investițiile rezidențiale au crescut, în special în America, deoarece ratele scăzute ale dobânzilor, buna situație financiară a gospodăriilor și schimbările în modul de viață au stimulat atractivitatea locuințelor unifamiliale.

Lanțurile globale de aprovizionare au fost suprasolicitate de la jumătatea anului 2020 cu o cerere masivă de bunuri din partea consumatorilor și a industriei, a determinat o creștere a tarifelor globale de navlosire a containerelor. Sectorul construcțiilor este mult mai expus costurilor de transport decât alte părți ale economiei din cauza raportului relativ scăzut valoare-greutate al materialelor de construcție.

Între 15% şi 300% s-au majorat preţurilor principalelor materiale de construcţii din martie 2021 până în martie 2022, în condiţiile în care şi în primăvara anului trecut aceleaşi materiale au suferit deja câteva runde de scumpiri.

Cele mai mari scumpiri se observă la plăcile OSB (plus 103% din martie 2021 până în martie anul acesta), la ţeava rectangulară (plus 118%) şi la panourile sandwich (plus 121%). Totodată, o cărămidă a ajuns să coste peste 10 lei, faţă de 7,4 lei cu un an în urmă, un metru pătrat de pavaj costă 67,1 lei, de la 41,3 lei în primăvara lui 2021, iar un kilogram de fier-beton este acum 6,95 lei, cu 88% mai scump faţă de martie 2021.

Aceste scumpiri se înțeleg dacă urmărim procesul de fabricare a unui pro­dus, care de fapt formează un lanţ întreg – dat fiind faptul că nicio componentă nu este inde­pendentă, toate verigile fiind în strânsă legătură unele cu altele.

Oţelul în mod special, materie primă pentru cele mai multe companii cu activitate în construcţii, a trecut prin majorări de preţ considerabile încă de la finalul anului 2020, îngreunând activitatea producătorilor de aco­perişuri, hale metalice sau panouri ter­mo­izolante. Acum, industria con­strucţiilor se aşteaptă la noi scumpiri ale oţe­­lului din cauza războiului din Ucraina, ţară care era un furnizor important pentru fir­mele din România.

Trans­por­tul ajunge să însemne 10% din preţul materialelor de construcţii, iar bitumul – material esenţial pentru infra­structură – a ajuns la o scumpire de 50% astăzi faţă de media anului trecut.

Dacă luăm în calcul evoluția prețului al fiecărui material între septembrie 2021 – februarie 2022, ajungem la concluzia că creşterile în medie ale preţurilor materialelor de construcţii este de fapt 60-80%.

Actuala criză a materiilor prime este unul dintre cei trei factori care au generat creşterea preţurilor. Alţi factori care au determinat această evoluţie ascendentă a preţurilor sunt majorarea preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, respectiv al transportul. Pe de altă parte stocurile la materiale de construcţii sunt în prezent la niveluri mici.

După doi ani de creșteri, prețurile materialelor se stabilizează, dar incertitudinea energetică și creșterea ratelor dobânzilor țin ridicate costurile proiectelor.

Firma globală de consultanță în construcții, Linesight a lansat recent date noi care arată că stabilitatea poate reveni la costul materialelor de construcție pe măsură ce volatilitatea cauzată de pandemie scade. Însă din cauza unor factori precum prețurile globale ridicate la energie, creșterea ratelor dobânzilor, criza pe piața forței de muncă, creșterea bruscă a prețurilor de combustibil și costurile de transport, reducerea prețurilor materialelor de construcții nu va fi resimțită decât la începutul anului 2023. Raportul companiei T2 despre mărfuri pentru Statele Unite arată, de asemenea, că tarifele la cheresteaua și alte materiale importate țin costurile mai ridicate pentru constructorii americani.

Printre principalele constatări ale raportului se numără:

Prețurile cherestea au scăzut brusc la începutul verii și sunt de așteptat să scadă cu 12% până în al treilea trimestru, deoarece cererea din sectorul rezidențial a scăzut. Cu toate acestea, se așteaptă că tarifele pentru cheresteaua și stocurile scăzute vor menține o presiune în creștere asupra prețurilor pentru restul anului 2022.

Prețurile mai mari la energie, inclusiv prețul petrolului, au condus la creșterea costurilor de producție pentru asfalt în ultimul an, dar scăderea cererii interne va avea un efect de diminuare a prețurilor până în primul trimestru al anului 2023.

Costul cuprului a scăzut cu 12,8% ca urmare indirectă a creșterii ratelor dobânzilor.

Prețurile la motorină sunt încă ridicate, dar au scăzut cu 8,5% în ultimul trimestru, după o creștere majoră în 2021, deoarece prețurile țițeiului au crescut vertiginos de peste 100 de dolari pe baril la izbucnirea războiului Rusia-Ucraina.

Potrivit estimarilor (INS) din luna iulie 2022, în activitatea de construcții se va înregistra pentru următoarele trei luni creștere moderată a volumului producției (sold conjunctural +10%). În ceea ce privește prețurile lucrărilor de construcții se preconizează creșterea accentuată a acestora (sold conjunctural +52 %).

Redresarea globală a activității de construcții va continua în următorii ani, susținută de un val de proiecte de infrastructură finanțate din fonduri publice. Această investiție vine într-un moment în care întreruperile lanțului global de aprovizionare îngreunează livrarea materialelor de construcții, iar piețele înguste ale muncii limitează oferta de muncă. Neconcordanța dintre cerere și ofertă rezultată a condus la creșterea costurilor de construcție, crescând riscurile de explozie a costurilor, precum și întârzierile și anulările proiectelor. Blocajele din China și conflictul Rusia-Ucraina au intensificat întreruperile lanțului global de aprovizionare, ceea ce înseamnă că este posibil ca costurile de intrare să rămână ridicate pentru o perioadă de timp.